Najnowsze artykuły

Odchudzanie na trampolinie

Trampolina może służyć nie tylko jako rozrywka czy urządzenie do treningu profesjonalnych sportowców, ale także jako środek do pozbycia się nadwagi...

Czytaj Więcej

Jakie hantle wybrać do ćwiczeń w domu?

Do ćwiczeń w domu idealnym narzędziem są hantle.

Rodzaje hantli

Hantle są dwojakiego rodzaju:

• odlewane - jednoczęściowa konstrukcja ze stałym ciężarem;

• składane - konstrukcja przewiduje zmianę wagi za pomocą dysków.

Hantle odlewane znajdują zastosowanie przede wszystkim w salach gimnastycznych, gdzie jest miejsce na duży stojak. W domu nie jest to do końca praktyczne, z wyjątkiem oczywiście osobnego pomieszczenia na salę.

Waga hantli

Najczęstszym błędem jest podnoszenie zbyt dużych ciężarów. Jeśli jesteś początkującym, musisz zacząć od małej wagi. W ten sposób nie zaszkodzisz ciału (możesz naciągnąć więzadła lub je całkowicie zerwać) i osiągniesz efekt. Aby określić maksymalną wymaganą wagę, warto zacząć od określenia rodzaju treningu. Mężczyźni powinni zaczynać od wagi 4-9 kg, a kobiety 2-4 kg i stopniowo zwiększać obciążenia, jeśli celem jest napinanie lub budowanie mięśni. Mężczyźni powinni kupować hantle o maksymalnej wadze 20-25 kg. To wystarczy, aby utrzymać ciało w dobrej kondycji. W przypadku kobiet możesz zatrzymać się na 10-15 kg. A w przypadku treningu fitness potrzebne będą hantle 1-3 kg. Aby dokładnie określić, czy została wybrana właściwa waga hantli, możesz stanąć z hantlami w dłoniach przy ścianie, przyciskając łopatki i łydki, zgiąć łokcie pod kątem 90 stopni i rozpocząć podnoszenie hantli naprzemiennie do ramion. Jeśli po 14-22 powtórzeniach pojawia się lekki ból mięśni - waga jest prawidłowa, jeśli efekt jest zerowy - należy przyłożyć 0,5-2 kg, jeśli zadanie okazało się niemożliwe, to wagę należy zmniejszyć o 0,5-2 kg.

Materiał

Nie jest tajemnicą, że cena i efektywność hantli zależy również od materiału. Drążek do hantli wykonany jest z wytrzymałego materiału, takiego jak stal chromowana lub tworzywo sztuczne wzmocnione metalem, które wytrzyma ciężar dysków. Każda z opcji szyi ma zarówno zalety, jak i wady. Pręty o gładkich powierzchniach i dużej wadze mogą wyślizgnąć się z rąk, a przy szorstkich - ocierać. Aby pozbyć się pierwszej i drugiej niedogodności - wystarczy zaopatrzyć się w rękawiczki. Dyski robione są z różnych materiałów: stali, kauczuku czy betonu kevlarowego. Najbardziej budżetową opcją są hantle z betonu Kevlar pokryte poliuretanem, najdroższe są gumowane. Hantle, które mają dodatkową warstwę na tarczach w postaci poliuretanu, plastiku lub gumy będą znacznie cichsze niż stali i w przypadku upadku z wysokości nie zepsują powierzchni podłogi. Należy jednak pamiętać, że powłoka zewnętrzna z czasem i intensywnością użytkowania może utracić swoją pierwotną integralność, podczas gdy stal będzie trwała.

Bezpieczeństwo

Jednak najważniejsze jest bezpieczeństwo, a mianowicie zaciski. Najbardziej niezawodne pod względem mocowania i żywotności są hantle z metalowymi nakrętkami – najbardziej zawodne są zaciski pierścieniowe. Te ostatnie nadają się do aktywnych ćwiczeń fitness. W przypadku aerobiku lepiej jest użyć zacisku nakrętkowego. Ogólnie są to najbardziej podstawowe niuanse, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze hantli do domu. Ostatecznie pozostaję jeszcze ocena twoich możliwości finansowych.